آموزش

مطالب این وبلاگ شامل یک سری فایل آموزش است که برای علاقه مندان به طراحی صفحات وب قرار داده شده است

طبقه بندی موضوعی
  • ۰
  • ۰

قرار دادن عکس و موزیک در یک صفحه وب


امروزه موزیک و تصویر دورسانه بسیار مهم در دنیای مجازی هستند . موزیک ها و تصاویر اجزایی هستند که باعث می شوند تا مخاطب درک بهتری از مطالب پیدا کند .

یکی از مهم ترین ابزارها در دنیای مجازی وب سایت ها هستند . گاهی وب سایت ها برای انتشار مطالب مورد استفاده قرار می گیرند . نکته قابل توجهی که می توان در انتشار مطالب به آن اشاره کرد این است که برای اینکه مخاطب ما مفهوم مطلب ما را ساده تر دریافت و متوجه آن شود باید از تصاویر استفاده کنیم . در کنار تصاویر رسانه دیگری که خیلی مهم است موزیک ها هستند . با وجود همه این مزیت ها، در استفاده از تصاویر و صداها درون وب سایت باید جانب احتیاط را نیز را رعایت  کرد چراکه بارگذاری آنها به دلیل بالا بودن حجم اطلاعات زمان بر است و مشاهده صفحاتی از این دست به ویژه برای کاربران ایرانی که غالباً از خطوط کم سرعت برای اتصال به اینترنت استفاده می کنند می تواند عذاب آور باشد .

یکی از مهم ترین نکات در قرار دادن تصاویر و موزیک ها در وب ، پسوند های مجازی که می توان از آنها برای قرار دادن استفاده کرد . تعداد پسوند هایی که می توان در وب استفاده کرد محدود هستند. wav ، mp3  ، wma ، mid ، ram ،  ra ، aif ، au برخی از فرمت های صوتی هستند که می توان از آنها در وب استفاده کرد. در کنار اینها GIF ،PNG ، JPG فرمت های تصویری هستند که از آنها می توان در وب استفاده کرد .

در ادامه به معرفی این فرمت ها می پردازیم.

1-فرمت های صوتی:

·     wav : این فرمت صوتی که توسط شرکت Microsoft ارائه شده به دلیل پخش در نرم افزار Windows Media Player  که همراه با سیستم عامل ویندوز عرضه م یشود از محبوبیت بالایی برخوردار است؛ چرا که به راحتی در مرورگر وبِ رایانه هایی که ویندوز بر روی آنها نصب شده پخش می گردد. حجم فایل های .wav با مشخصات فنی فایل مانند نرخ بیت و تعداد کانال های پخش، ارتباط مستقیمی دارد اما به دلیل عدم استفاده از الگوریتم های فشرده سازی، نسبتاً بالا است.

·     Mp3 : فرمت  .mp3 از جمله فرمت های پرطرفدار در وب و نیز سایر رسانه های دیجیتال محسوب می شود که با استفاده از یک الگوریتم قدرتمند برای فشرده سازی فایل های صوتی توانسته نسبت خوبی میان حجم و کیفیت فایل ها ایجاد نماید. این فرمت عمدتاً برای پخش موسیقی مورد استفاده قرار می گیرد و توسط اغلب مرورگرها پشتیبانی می شود.

·     Vma : از عبارت Windows Media Audio گرفته شده و فرمتی است که توسط شرکتMicrosoft عرضه گردیده اما برخلاف .wav از الگوریتم های فشرده سازی استفاده می کند و لذا حجم پایین تری دارد. برای پخش این فرمت روی مرورگر، باید نرم افزار رمزگشای آن بر روی رایانه موجود باشد.

·     mid : فرمت mid برای ضبط و پخش فایل های موسیقی که حاوی ریتم هستند (مانند پیانو) مورد استفاده قرار می گیرد و به دلیل استفاده از نت های موسیقی برای ذخیره سازی اطلاعات فایل، حجم فوق العاده پایینی دارد. این فرمت به وسیله اکثر مرورگرها پشتیبانی می شود و به دلیل حجم پایین می تواند به عنوان صدای پس زمینه صفحات وب مورد استفاده قرار گیرد.

2-فرمت های تصویری :

·     Gif : فرمت Gif  (Graphic Interchange Format ) یک فرمت تصویری بسیار پرکاربرد و کم حجم است که طراحان وب ترجیح می دهند برای ایجاد تصاویر موردنظر در محیط وب از آن استفاده کنند. در تصاویر Gif ، هر نقطه یا پیکسل توسط یکی از 256 رنگ قابل ارائه توسط این فرمت پوشش داده می شود. یکی از ویژگی های قابل توجه این فرمت که پیش از تولید فایل های انیمیشنی فلش جزو قابلیت های منحصربه فرد در دنیای چندرسانه ای محسوب می شد و هم اینک نیز کاربرد فراوانی دارد، امکان ایجاد تصاویر چند فریمی است تا نمایش پشت سر هم این فریم ها حالت انیمیشن را به بیننده القا نماید. مزیت فایل های چندفریمی Gif در این است که می توانید یک انیمیشن ساده و کم حجم را درون صفحه وب بگنجانید تا بدون نیاز به افزونه خاصی درون مرورگر نمایش داده شود. فرمت Gif دو ویژگی مهم دیگر هم دارد که Transparency وInterlacing نامیده می شوند. Transparencyیا پشت نمایی خاصیتی در تصاویرGif است که به کمک آن می توانید بخشی از تصویر را بدون رنگ کنید تا وقتی تصویر روی یک صفحه وب قرار گرفت، رنگ موجود در پس زمینه را بپذیرد. ویژگی دوم یا Interlacing باعث می شود تصویر به صورت تدریجی درون صفحه بارگذاری گردد و بیننده بتواند تا بارگذاری کامل آن، بخش هایی از تصویر را مشاهده کند.

·     Jpg : فرمت Jpeg (Joint Photographic Experts Group )یکی دیگر از فرمت های پرکاربرد در دنیای چندرسانه ای و وب ، JPG است که توسط اکثر قریب به اتفاق نرم افزارهای گرافیکی و نمایش تصویر و حتی دستگاه های سخت افزاری مانند دوربین های دیجیتال پشتیبانی می شود و به دلیل نسبت مناسبی که میان حجم تصاویر و کیفیت نمایش آنها برقرار می کند محبوبیت خاصی دارد. این فرمت قادر است تقریبا 17 میلیون(16777216 ) رنگ را پشتیبانی نماید به همین دلیل در مقایسه با تصاویر Gif از کیفیت و حجم بالاتری برخوردار است. هنگام تولید تصاویر JPG از روش های فشرده سازی ٢ فایل استفاده می شود تا حجم تصویر به کمترین مقدار ممکن برسد. علاوه بر این با تغییر کیفیت ذخیره سازی تصویر، می توان حجم آن را به میزان دلخواه رسانید. هنگامی که تصویر درون مرورگر یا نرم افزار نمایش باز می شود، فایل از حالت فشرده خارج و سپس نشان داده می شود. فایل های Jpg برخلاف تصاویر Gif از حالت پشت نمایی پشتیبانی نمی کنند .

·     PNG : یکی از جدیدترین فرمت های تصویری است که برای انتقال و نمایش تصاویر در بستر شبکه ایجاد شده است. سازندگان این فرمت با ترکیب مزیت های موجود در فرمت های Gif و Jpg در تلاش هستند آن را جایگزین تصاویر Gif کنند و هرچند توانسته اند آن را به تأیید انجمن وب برسانند با این حال رشد استفاده از این فرمت در صفحات وب چندان رضایت بخش نیست. فرمت PNG از قابلیت پشت نمایی پشتیبانی می کند اما برخلاف Gif  اجازه ایجاد تصاویر چند فریمی را نمی دهد. ضمناً امکان نمایش تدریجی تصاویر در آن پیش بینی شده است.

  • ۹۶/۰۹/۱۲
  • رضا راد

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی